
1 
 

Defamation and editorial misconduct in a Wiley journal 
 
 
Peter C. Gøtzsche, Professor and Director 

Institute for Scientific Freedom, Copenhagen, Denmark. 
Email: pcg@scientificfreedom.dk  

Citation: Gøtzsche PC. Defamation and editorial 
misconduct in a Wiley journal. Institute for Scientific 
Freedom 2019; 15 December. Available from: 
https://www.scientificfreedom.dk/news/.  
 

 
 

Abstract  

 
It is a serious offence to fabricate and publish 
defamatory lies about a colleague in a medical journal 
and even worse when the journal and the publisher 
cover this up. This happened to me. I discuss here my 
futile attempts to get the truth out and to rebut a 
mendacious essay published by Oxford professor 
Trisha Greenhalgh and three colleagues in a Wiley 
owned journal, Journal of Evaluation in Clinical 
Practice. They purported to have analysed the current 
Cochrane crisis that resulted in my expulsion from 
Cochrane in a disinterested fashion, which they did 
not. Wiley has a conflict of interest, as it also publishes 
the Cochrane Library. The editor should resign. No one 
should work for a publisher like this. I needed to 
publish my rebuttal in the Indian Journal of Medical 
Ethics, a staunch defender of scientific freedom and 
editorial independence not owned by a publishing 
company. 

 
 
On 18 March 2019, Oxford professor Trisha Green-
halgh and three colleagues published a seriously 
defamatory article about me in Journal of Evaluation in 
Clinical Practice.1 They purported to have analysed the 
current Cochrane crisis that resulted in my expulsion 
from Cochrane in one of the worst show trials ever 
conducted in academia2 in a disinterested fashion, 
which they did not. There are many lies in their article3 
and the worst is this one:  

“In a further strand in the ’bad behaviour’ 
narrative, Gøtzsche was suspended in October 2018 
from his position at the Rigshospitalet and University 
of Copenhagen, allegedly for mixing his private 
expenses with those of the Nordic Cochrane Centre 
and failing to comply with independent financial 
audits.”  

They gave a reference that says absolutely 
nothing to this effect. As I have detailed in a book, I 
was fired from the job I had held for 25 years for no 
good reason.4 In my capacity as a democratically 
elected Governing Board member, I had challenged 

Cochrane’s CEO’s, Mark Wilson’s, virtually total control 
over the board, his mismanagement of Cochrane, and 
the direction in which he was taking the organisation 
towards scientific censorship and too close relations to 
the drug industry. Freedom of Information requests 
revealed that the CEO went well beyond his brief to 
demand my removal from the Nordic Cochrane Centre, 
resulting in my sacking.4 

I immediately wrote to Mathew Mercuri, the 
Editor-in-Chief of the journal, who copied Danielle 
Chilvers, Journals Publishing Manager at Wiley, on his 
reply. Initially, he accepted my concerns: “I under-
stand how you might feel that this article was an 
attack on you … The editorial team and the publisher 
take very seriously the need for constructive 
dialogue.” He invited me to respond to Greenhalgh et  

al.’s paper in as much space as I needed, even more 
than the usual 5000 words. 

On 28 March, I explained to Mercuri that the 
issue was grave because Greenhalgh et al.'s paper was 
seriously libellous, and that I considered to sue for 
defamation. I suggested he asked Greenhalgh where - 
precisely - she got the wrong information from and 
sent her reply to me. I noted that an erratum in the 
journal would not be enough. He would need to retract 
the paper and explain to the readers in some detail 
why. I also confirmed my interest in publishing a 
rebuttal because many readers knew about the paper. 
Finally, I explained that the fraud could have con-
sequences for me as my income as an independent 
consultant depends on people having trust in me.4  

 
“All the appropriate procedures have been 
carried out” 
 
Mercuri responded that they took the issue I had 
raised very seriously, as they could not have libellous 
claims in the journal. However, 11 days later he 
wrote: “We will not be taking any further action. We 
have gone through the standard procedures when 
accusations are made of this type and we believe all 
the appropriate procedures have been carried out. On 
the basis of our examination of the issue we believe 
there is no case to answer here. I have cc'd Danielle 
Chilvers on this email, as she can attest to the 

publisher's position on the issue you raise.” 
Clearly, Wiley didn’t care that seriously defama-

tory lies were propagated in one of their medical jour-
nals. I wrote to Mercuri that, “It doesn't matter what 
your standard procedures are. What matters is that 
you did not detect that the reference offered for the 
defaming and false comment that I was fired because I 
abused public funds says absolutely nothing to this 
effect. The BMJ would never have allowed such a com-
ment to be published; they would have consulted with 
their lawyers and they would have found out that 
Greenhalgh's accusation is baseless and that the 
reference is erroneous, too.”  

I reiterated that this was very serious, as no one 
would want to hire a person they think have abused 
public money. I repeated that Mercuri should ask 
Greenhalgh from where she got the false information 
and also publish an erratum. I also asked whether the 
journal had an Ombudsman and was a member of the 
Committee on Publication Ethics. Mercuri never 
responded to these questions but he did contact 
Greenhalgh who provided him with three additional 
references regarding the defamatory statement.  

As Mercuri did not forward the additional 
references to me, I asked him to do so. None of the 
three references provided any support to Greenhalgh’s 
mendacious statement. Mercuri wrote that he had 
“gone through the articles (and many others) in detail 
and I have forwarded your point that none of the 
sources state that you got fired because as a result of 
what is stated in the allegation. I have asked about 
that and other questions of my own to the authors.” 
 
Not a transparent and fair process 
 
Mercuri forwarded my questions to him to Greenhalgh 
but did not inform me about his questions to her and 
did not say what his own conclusion was after having 
read the articles. He also gave me promises he did not 
keep: “All parties agree that any points that cannot be 

mailto:pcg@scientificfreedom.dk
https://www.scientificfreedom.dk/news/


2 
 

substantiated will be addressed ... I promise that 

regardless of the outcome that your voice will be heard 
in the Journal.” 

On 26 May, I submitted my rebuttal of 
Greenhalgh et al.’s article and reminded Mercuri about 
my need to know from where Greenhalgh got the false 
information. I also asked whether he had published an 
erratum and whether Greenhalgh had retracted her 
libellous and untrue statement. As this was now ten 
weeks after Greenhalgh et al.’s publication, it 
illustrated an incredible disregard for a very serious 
matter.  

Mercuri now admitted, for the first time, that, 
“We agree that the blogs do not support a claim that 
you were dismissed due to mismanagement of funds.” 
He noted that they planned to publish a corrigendum 
linked to the article and an editorial, and that he did 
not believe it a good idea to present the Greenhalgh 
paper in an issue (it had so far only been published on 
the web) without the corrigendum and a response by 
me (and others) alongside. The only one of these 
promises Mercuri kept was to publish a corrigendum, 
but not even that promise was fully kept.  

The same day, the journal published a letter that 
was highly critical of Greenhalgh et al.’s paper:5 “The 
authors claim that their analysis is neutral; instead, it 
appears to privilege one perspective over the other 
and to support the inclusion of pharmaceutical and 
device industries in the production of scientific 
knowledge and in science policy. The disagreement 
between Peter Gøtzsche and Cochrane's management, 
which culminated in Gøtzsche's removal from 
Cochrane's board, centres on Gøtzsche's public 
statements that industry‐related conflicts of interest 

have permeated Cochrane's supposedly independent 
scientific processes. Greenhalgh et al claim to ‘distil 
insights on the structural issues … without taking a 
definitive position on the accuracy of either narrative.’ 
They do declare, however, that Gøtzsche and the 
principle of scientific freedom he campaigns for are ‘a 
relic of the past.’” 

 
No editorial independence 
 
Four days later, Mercuri wrote to me about my sub-
mitted manuscript: “Given the nature of this issue, it 
will need to be cleared by the publisher to ensure that 
we are not raising the stakes with respect to any legal 
issues, but rather, this is acknowledged and recogniz-
ed as a scholarly debate. My brief read gives me some 
concern about the language with respect to the Green-
halgh paper - for example, we are working through 
removing any libellous statements. Once those are 
removed, it will not be correct to target the manuscript 

on that issue (of course, we will need to pass this 
through the publisher). I am quite happy that your 
side of the story will be available to provide context to 
the discussion.” 

There were no “libellous statements” in my 
manuscript. I responded, copying Chilvers at Wiley: 
“This is not about ‘raising the stakes with respect to 
any legal issues.’ My paper is factual, and is a reply to 
Greenhalgh's paper, which you invited me to submit 
and would ensure got published (as I have a right to 
defend myself against defamation). I have been an 
editor for many years and a member of international 
organisations for editors, and I know that the 
approach you suggest is wrong. Greenhalgh's paper is 
out in the public domain and cannot disappear again, 
and her libellous and totally false statements have 
harmed me. Therefore, even if you remove the 
libellous statements post hoc, I am of course entitled 
to tell your readers about them and respond to them. 
This is what we call fair defence and also what charac-

terises an open debate. I ask you to seriously consider 

your plan of action. You might make it worse for 
yourself if you pursue it.” 

Mercuri responded in a way that raises serious 
questions about editorial independence: “The publisher 
has a right to weigh in on what they publish. I work for 
them, so I am obligated to acknowledge their input on 
all decisions I make. I agree that you have every right 
to defend yourself.” 

Wiley seems to have abused their power, both in 
relation to its Editor-in-Chief and me. It is of course 
convenient for the publisher to conceal that I was 
defamed and to ignore my right to defend myself. This 
was exactly what happened. Still the same day, I 
clarified my views: 

“I was trying to tell the journal that it was em-
barking on a wrong course ... You cannot remove 
Greenhalgh's libellous statement and they argue that I 
do not need to discuss it because you have removed it. 
This is not how the world functions. It is out there 
forever. I am confident that the people at Wiley 
understands how serious this is. Wiley has a conflict of 
interest in this affair because the Cochrane Library is 
also published by Wiley. Wiley needs to proceed very 
carefully and thoughtfully in this matter. I copy Wiley 
on this mail.” 
 
Wiley shows its true face 
 
On 10 June, Mercuri wrote: “We have completed the 
process of our investigation into the Greenhalgh et al. 
paper. Our decision is to issue the corrigendum (which 
will be linked to the article) as follows: 

 
The article Greenhalgh et al., [1], was edited to 
remove a statement that was not directly supported by 
its stated source, a Danish news article by Løntoft 
dated 19th September 2018 [2]. The authors wish to 
apologize for the oversight. 

 1. Greenhalgh, T, Ozbilgin, MF, Prainsack, B, 
Shaw, S. Moral entrepreneurship, the power‐
knowledge nexus, and the Cochrane “crisis”. J Eval 
Clin Pract. 2019; 1– 9. 
https://doi.org/10.1111/jep.13124 2. Løntoft S: Ellen 
Trane: Nordisk Cochrane Center skal granskes. Blog 
dated 19th September 2018. Accessed at 
https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/ellen-trane-
nordisk-cochrane-center-skal-granskes on 15.12.18. 

The specific statement that will be removed is 
the following paragraph: 

‘In a further strand in the ‘bad behaviour’ 
narrative, Gøtzsche was suspended in October 2018 
from his position at the Rigshospitalet and University 
of Copenhagen, allegedly for mixing his private 

expenses with those of the Nordic Cochrane Centre 
and failing to comply with independent financial audits 
[5]. The arrangement between the Centre and the 
Rigshospitalet was unusual: when the former was 
established in 1993, it was physically located within 
the latter since Gøtzsche was employed there at the 
time. The Rigshospitalet received and processed grants 
for the Nordic Cochrane Centre and formally employed 
its staff, but it did not, apparently, view itself as 
overseeing the Centre's academic work [5]. Since the 
external advisory board of the Nordic Cochrane Centre 
allegedly never met, Gøtzsche alone appeared to be 
responsible for setting the Centre's agenda and 
enforcing standards [5].’ 

I am sorry for the long delay. As you can 
appreciate, there are many moving parts to this 
endeavour.” 

 
Many moving parts? Seems to me to be the editor’s 
admission that he does not have editorial freedom, 

https://doi.org/10.1111/jep.13124
https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/ellen-trane-nordisk-cochrane-center-skal-granskes
https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/ellen-trane-nordisk-cochrane-center-skal-granskes


3 
 

and that it is important for Wiley to suppress the 

scandal completely, leaving the readers in total 
ignorance about the defamation and the lies.  

I replied that, “By saying: ‘remove a statement 
that was not directly supported by its stated source’, 
you indicate that, after all, it might be true what 
Greenhalgh et al. wrote. The use of the word ‘directly’ 
implicates this. You should know better, as an editor, 
how to use language. I request you write something 
different and I suggest: 

‘The article Greenhalgh et al., [1], was edited to 
remove a statement that was not supported by its 
stated source or any other source, which we have 
verified after having contacted Greenhalgh. The source 
Greenhalgh et al. used was a Danish news article by 
Løntoft dated 19th September 2018 [2]. The authors 
wish to apologize for the oversight. We have been 
contacted by Peter C. Gøtzsche who has drawn our 
attention to the fact that Greenhalgh's allegation is 
totally groundless. His hospital has declared publicly 
that they have not found any confusion of private 
money, government grants and other funds.’ 

Please respond immediately. You seem not to 
realise how serious this is but continue to trivialise 
Greenhalgh et al.'s libellous statement that lacks any 
foundation. I asked you to ask her from where she got 
the information, and she sent you other articles which 
also had no bearing on what she claimed. It therefore 
seems to me she must have made it up herself.” 

Mercuri replied: “We will not be incorporating 
your requested changes into the corrigendum 
statement. The purpose of the corrigendum is to 
correct the error. It is not a position statement. The 
corrigendum can only relate to the particular source in 
question.”  

Three weeks later, I wrote: “Since I have been 
exposed to lies and libel in your journal, I had 
expected a prompt reply to my email from 13 June, 
almost a month ago. Will you please respond 
immediately and in particular state that you will 
publish my article as soon as possible in order to 
correct to public record?” 

The same day, Chilvers from Wiley sent me the 
proof of the corrigendum: “This will be published 
alongside the Greenhalgh et al article imminently.” 
This promise was not kept either. The corrigendum 

was not published alongside the article. 
 

Wiley violates rules for publishing 
 

I responded: “According to all the guidelines that I am 
aware of, you are not allowed to remove anything 
from an article that has been published. Not even if 
you retract an article, can you remove it from the 
public record. The prestigious International Committee 
of Medical Journal Editors notes: ‘The text of the 
retraction should explain why the article is being 
retracted and include a complete citation reference to 
that article. Retracted articles should remain in the 
public domain and be clearly labelled as retracted.’ 
Furthermore, I would like to get an immediate reply to 
my question below. You should publish my article in 
the same issue as the one where you intend to publish 
the corrigendum. I am highly surprised by the lack of 
professionalism I encounter here.” 

Still the same day, Wiley threw in a heavyweight, 
Martin Vinding, Editorial Director, Health Sciences, who 
wrote: “The decision to correct the article by 
Greenhalgh et al. has been taken by Wiley and the 
Editor-in-Chief. As you know, it’s not a case of 
retracting an entire article whereas removing part of 
an article without a complete citation of the removed 
part is required under certain circumstances. For more 
general information see here: 

https://authorservices.wiley.com/ethics-

guidelines/editorial-standards-and-processes.html. The 
decision to reject or accept manuscripts for publication 
is the prerogative of the Editor-in-Chief.” 

 
The editor breaks his promises of publication 

 
As the Editor-in-Chief had told me on several 
occasions that I would have my say in the journal, 
there should be no problem with keeping this promise, 
but this was also broken. When people get in trouble 
and have no good defence, bad conscience, or both, 
their emails tend to become lengthy. Mercuri 
responded three days later, in 1411 words, and, in 
contrast to all other emails, I was now no longer Peter 
but Dr. Gøtzsche. It was abundantly clear to me that, 
no matter what I did, I would never make it to the 
journal.  

Mercuri opined that my paper was not 
appropriate for an academic journal, which was 
amusing, considering how poor the pompous paper by 
Greenhalgh et al. was, with all its philosophical mumbo 
jumbo.3 Furthermore, they had repeatedly ascribed 
views to us we don’t have and consistently used 
positive terms about Cochrane and negative ones 
about me and my supporters.3  

Mercuri wrote that my paper was “incredibly 
disorganized.” Really? I published virtually the same 
paper three months later in the Indian Journal of 
Medical Ethics,3 a staunch defender of scientific 
freedom and editorial independence.  

Mercuri asserted that I explained the issues “in 
the most impolite way possible” and that many of my 
claims were not supported. This is not true.3,4 My 
paper is factual and, in contrast to Mercuri and Wiley, I 
hold people accountable for what they do wrong.  

The oddest of Mercuri’s comments was perhaps 
this one: “We are not here to litigate in public.” 

 
Further misconduct and cover up 

 
I did not respond to this, as it would have led 
nowhere. However, when, on 22 October, I incidentally 
found out that Greenhalgh et al.’s article had just been 
published in the journal,6 I wrote to Mercuri, copying 
the two Wiley people: “I would like to know imme-

diately why the corrected article is not at all corrected? 
When I downloaded it today, the mendacious state-
ment was still in the paper and the misleading ref. 5 
was still there … See attached and also tell me where 
you published the Correction.” 

Later, the same day, I added that I had noted 
that the Corrigendum was on page 908 in the October 
issue7 whereas the article was on pages 717-25: 
“Needless to say, people will not know when reading 
the article that there is a Corrigendum somewhere else 
in the journal. Further, the Corrigendum is false as it 
says that, ‘The article Greenhalgh et al [1] was edited 
to remove a paragraph that was not supported by its 
stated source.’ Nothing has been removed. What on 
earth is going on in your journal?” 

Mercuri’s email to Wiley was telling: “He is 
correct. The paragraph was not removed. I also 
requested the corrigendum be beside the article when 
I sent the order of papers for the issue. That clearly 
was not done.” 

Chilvers from Wiley replied: “My deepest apolo-
gies for this. I have confirmation that the section will 
be removed immediately. As for the positioning of the 
corrigendum ... Both within the issue table of contents 
and at the top of the HTML of the Greenhalgh article 
itself it can be seen that ‘this article has been 
corrected’ with the link to the corrigendum. Users will 
see this when they access the article.” 

https://authorservices.wiley.com/ethics-guidelines/editorial-standards-and-processes.html
https://authorservices.wiley.com/ethics-guidelines/editorial-standards-and-processes.html


4 
 

I replied: “I continue to be unimpressed by the 

standard of your work ... you decided to alert your 
readers about a very minor issue, on the frontpage of 
the article, where it still is, about a Wellcome Trust 
grant, whereas you refused to alert your readers to a 
much more important issue ... I kindly ask you to 
make clear on the front page what the Corrigendum 
says, that you have removed a paragraph that was not 
supported by its stated source, and that this para-
graph was defamatory and libellous.” 

The minor issue Wiley had added to the front-
page was about Greenhalgh’s funding: “[Correction 
added on 23 August 2019, after first online public-
ation: Wellcome Trust Senior Investigator Award to 
TG, Grant no: WT104830MA has been added in this 
version.]” 

Chilvers responded that users would know that 
there was a correction, referring to the table of 
contents page, or if they clicked on a link to the 
article.  

I explained that there still was nothing in the 
article itself. Therefore, when people send the pdf to 
others, they are not told that there has been an 
important correction. I asked why a trivial issue about 
Wellcome funding was listed on the frontpage of the 
article already in August while a much more important 
correction was still not listed.  

Chilvers replied on 29 October that Wiley would 
add a sentence to the HTML of the article. On 9 
November, I downloaded the article again, and this 
time the message about the correction was on the 
frontpage of the pdf, added only one day earlier: 
“[Correction added on 8 November 2019 after first 
online: A paragraph, which was not supported by its 
stated source, has been removed in this version. 
Please refer to Corrigendum JEP13227].” 
 
Conclusions 
 
Censorship in medical journals is a growing problem, 
which is why I needed to publish my criticism of 
Greenhalgh et al.’s article in a morally intact journal,3 
not owned by a publishing company. Wiley is a 
member of the Committee on Publication Ethics but 
nonetheless removed text from a published article, 
which is not allowed, and persisted in keeping their 

readers in total darkness about what the issue was 
about. I never got an explanation why Greenhalgh, an 
Oxford professor, fabricated a total lie about my 
handling of Cochrane related finances, and the Editor-
in-Chief did not keep his promise of allowing me to 
defend myself in his journal, which was clearly not in 
the interest of Wiley, the publisher of the Cochrane 
Library. The editor should resign. No one should work 
for a publisher like this. 
 
Conflict of interest: I have dedicated my book about 
Cochrane’s moral collapse to the thousands of unpaid 
Cochrane volunteers that create Cochrane’s wealth 
and I have cited it in this paper. 
 
Funding: none.  
 

 
 

References 
 
1. Greenhalgh T, Ozbilgin MF, Prainsack B, Shaw S. 

Moral entrepreneurship, the power-knowledge 
nexus, and the Cochrane "crisis". J Eval Clin Pract 
2019; Mar 18. doi: 10.1111/jep.13124. [Epub 
ahead of print] 

 

2. Timimi S. Book review: Death of a whistleblower 

and Cochrane’s moral collapse. Psychosis 2019 Oct 
30. 
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/175
22439.2019.1685584.    

 
3. Gøtzsche PC. What is the moral collapse in the 

Cochrane Collaboration about? Ind J Med Ethics 
2019 Oct-Dec;4(4) NS:303-9. 

 
4. Gøtzsche PC. Death of a whistleblower and 

Cochrane's moral collapse. Copenhagen: People’s 
Press; 2019.  

 
5. Ulucanlar S. Letter in response to: Greenhalgh T, 

Ozbilgin MF, Prainsack B, Shaw S. Moral 
entrepreneurship, the power‐knowledge nexus, 

and the Cochrane “crisis”. J Eval Clin Pract 2019;1‐
9. 2019 May 26. DOI: 10.1111/jep.13173. 

 
6. Greenhalgh T, Ozbilgin MF, Prainsack B, Shaw S. 

Moral entrepreneurship, the power-knowledge 
nexus, and the Cochrane "crisis". J Eval Clin Pract 
2019;25:717-25. 

 
7. Corrigendum. J Eval Clin Pract 2019;25:908.  
 


